Danmarks eneste Romskib

Skonnert Mira er lige blevet lastet med 400 liter rom

Når den frigives i 2016, har rommen taget sødme, farve og ekstra fylde i de tidligere sherry egetræstønder. Rommen skal skvulpe lifligt rundt, når Mira sejler på det åbne hav – en metode der har rødder tilbage til 1500-tallet, hvor rom blev fragtet fra Vestindien.

Miras stævn er nu forseglet og gjort til toldfrit område i 24 måneder, hvilket betyder, at ingen må betræde området med tønderne i perioden.

På den måde har vi en garanti for, at tønderne har været uåbnede i hele perioden. Det er vi glade for, for så ved kunderne præcist, hvad de får: Nemlig usædvanlig dansk rom af ekstra kvalitet, siger Anders Skotlander der ejer Skotlander Spirits, hvis ulagrede rom vandt guldmedalje ved Miami Rum

I 2016 åbnes tønderne, hvorefter rommen tappes, filtreres og fyldes på 1000 flasker og den ægte skibsrom kommer til at hedde RUM V (SCHOONER RUM 2016).

“Vi har arbejdet på at finde det rigtige skib i mere end et halvt år, og glæder os til at producere en rom af en ekstra høj kvalitet. Tøndernes indhold bliver aktiveret døgnet rundt og hiver dermed mere smag ud af træe,t. Om to år står vi med mere end 1.000 flasker højkvalitetsrom. Dem kan danskerne godt glæde sig til,” siger adm. direktør og ejer af Skotlander Spirits, Anders Skotlander, hvis første rom, “Rum 1”, har vundet priser i både Miami og Madrid.

– Der er så meget rom-historie i flåden, så jeg sagde da ja med det samme, da Skotlander spurgte, om vi kunne lagre rom på Mira. Der dufter nu af rom i hele kahytten, og det kan vi søfolk godt lide, siger skipper Jess Pedersen, der skal fragte romtønderne rundt.

Skonnerten Halmø vokser

Denne vinters vedligeholdelse af de historiske sejlskibe er i fuld gang, og arbejdet med at give Skonnerten Halmø nye og 1 1/2 meter højere master og dertilhørende ny rig startede i oktober.

På Halmø’s FaceBook side kan du se en lille film, fra da de gamle master blev taget ud. Inden sejlsæsonen går i gang vil hun fremstå med nye master af særligt udvalgt Douglasgran, der har vokset sig stærke på Fyn.

Renoveringen bliver foretaget af besætningen i samarbejde med Ring Andersens værft, hvor også Topsejlskonnerten Lilla Dan tages på land til den årlige vedligehold af skroget under vandlinien.

Skonnerten Mira skal traditionene tro på værft i Gilleleje – i år i dagene fra den 13.-17. april. Efter værftsophold i april er alle tre skonnerter klar til den årlige gennemgang med klasseselskab og Søfartsstyrelsen.

Vedligeholdelsesarbejdet starter faktisk allerede når sejlsæsonen slutter i oktober med afrigning, og herefter bygges der presenning-tag over skonnerterne. I læ går besætningen og sliber, lakerer og maler alle flader, så sejlskibene er smukke og klar til at byde glade og forventningsfulde gæster om bord fra sejlsæsonen starter 1. maj 2015.

Nyhedsbrev udsendt den 13.1.2015.