Mira kaptajn og historie

Mød Mira’s erfarne kaptajn Jess Pedersen

Som gæst på Mira vil du næsten altid møde Jess Pedersen, der er fastansat som skipper. Skipperen har det overordnede ansvar ikke alene for en god og behagelig sejlads, men også for besætningens og gæsternes sikkerhed.

Styr på sikkerheden om bord

Jess er uddannet navigatør og styrmand og følger løbende diverse kurser i sikkerhed og udvidet førstehjælp. Han har blandt andet lært og øvet sig i at operere en gris med nål og tråd, slukke en brand og samle en mand op fra vandet. Ud over kurserne gennemfører besætningen jævnligt mand-over- bord og brandøvelser på vandet med Mira.

”Vi prioriterer sikkerheden meget højt. Vi er altid forberedt på det værste, men der er heldigvis aldrig sket noget alvorligt,” fortæller Jess Pedersen.

Søfartsstyrelsen syner desuden skibet og sikkerhedsudstyret hvert år og udsteder farttilladelse, der hænger i salonen på båden.

En skipper med 30 års erfaring til søs

Det er også skipperens ansvar at tilrettelægge en tryg sejlads, der er tilpasset vind og vejr.
”Det er ikke raketvidenskab, men det er et håndværk, og det kræver erfaring at håndtere sådan et træskib korrekt og passe godt på det”, siger han.

Erfaring har han nok af. Jess har sejlet, siden han var barn i 1970’erne og har levet af det, siden han var 18 år. Først som fisker på Færøerne, siden som gast på diverse sejlbåde i Sydamerika og Caribien, inden han tog sin søfartsuddannelse i handelsflåden. Han har derfor mange gode sørøverhistorier, som han med glæde underholder med, når I mødes.

Elsker at dele sin passion for træskibene

Jess har sejlet gamle træskibe siden 1984 og fra 2005 som skipper på Mira. Hans passion for de historiske skuder opstod i Caribien, da han påmønstrede den tremastede skonnert Elinor. ”Da var jeg solgt. Træskibene er noget helt særligt. De tiltrækker alle. Der er noget pondus over 100 tons egetræ og en lang og spændende historie. Alle smiler, når de ser et træskib,” fortæller Jess.

Det gør han også selv, og han elsker at sejle med gæster, der ikke før har prøvet det.

”Jeg kan godt lide at give gæsterne en god oplevelse. Mange synes, det er sjovt at rykke i sejlene, og mange bliver overraskede over, at vi sejler hurtigere for sejl end for motor. 99,8 procent af vores gæster er glade uanset vejret, og jeg kan godt lide at slutte min arbejdsdag af med glade mennesker omkring mig. Det er forholdsvis let for mig, for skibet gør det meste. Det havde ikke været sjovt at være parkeringsvagt,” fortæller Jess.

Fornøjeligt med 400 liter rom i lasten

At der nu er 400 liter rom i lastrummet, gør det ikke mindre fornøjeligt. ”Tønderne er ganske vist plomberet, men det er fedt at have et anerkendt og velsmagende produkt om bord. Det er da sjovere end at sejle med læbepomade,” griner Jess.

Læs mere om Skonnerten Mira og Danmarks eneste Romskib.

Står for al vedligeholdelse om bord

Når sejlsæsonen er ovre i oktober, tager Jess Pedersen knæpuder og kedeldragt på, og så knokler han med at slibe, lakere og reparere skibet. ”Jeg kender Mira bedre end nogen anden, og det er en tilfredsstillelse at vide, at alt er i orden,” erklærer skipperen.

De tre skippere på Halmø, Lilla Dan og Mira vikarierer for hinanden.

Mira’s historie

Mira blev bygget som tomastet skonnert ved Rasmus Møllers Værft i Faaborg i 1898. Det var før lastbilerne og de store broers tid, og skipper Niels MIRA Hansen og hans dæksdreng sejlede de indre danske farvande tynde med alskens gods.

Læs mere om indretning og få flere fakta om Skonnerten Mira.

Den næste ejer, skipper Johannes Holm installerede i 1935 en motor. Brændstofmanglen under Anden Verdenskrig bragte dog atter sejlene til deres ret.

Rigget ned og rigget op

I slutningen af fyrrerne var tiden definitivt ved at løbe fra sejlskibene, så Mira blev rigget ned til kun at have et støttesejl. Således kæmpede hun hårdt på fragtmarkedet, indtil konkurrencen til sidst tog livet af de små fragtskibe.

Ingeniør Claus Jacobsen forelskede sig i skibet og købte det i 1971 for at rigge det op igen. Herefter blev skibet ladet med chartergæster og unge mennesker, som trængte til et positivt indhold i tilværelsen.

I 1993 blev Mira skadet ved en påsejling og måtte på værft. Det viste sig, at tidens tand havde været hårdere ved Mira end forventet, så motorsaven blev startet op og efterlod kun ganske lidt af det originale skib.

Gennemgribende restaurering i Gilleleje

Fonden Mira af København blev stiftet med det ene formål at bevare denne kulturhistoriske værdi for eftertiden. Statens Skibsbevaringsfond, Augustinus Fonden, Tuborg-fondet, Arbejdsmarkedets Feriefond, Louis Poulsen og andre gik ind og støttede restaureringen på E.M. Bådbyg i Gilleleje.

I 1999 var Mira atter klar til at gå i drift som charterskib med et udseende som ved fødslen. Kun modificeret, så skibet opfylder de krav, som gæsterne og Søfartsstyrelsen stiller til komfort og sikkerhed.

Wilders Plads Ejendomme på Christianshavn købte Mira i 2004. Hun har indgået i De Forenede Sejlskibes flåde siden 2010 og er nu en professionel arbejdsplads for skipper, styrmand og kabyspersonale.

Du se en masse billeder af skibet på Miras egen hjemmeside.

Via dette link har du mulighed for at bevæge dig rundt på hele dækket og ned om læ og se salon, kahytter etc. Kig om bord

[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website correctly. Update my browser now

×