Halmø kaptajn og historie

Mød Halmø’s erfarne kaptajn Martin Andersen

Martin Andersen har været skipper på skonnerten Halmø siden 2012. Han er uddannet skibsfører i 2003 på Svendborg Navigationsskole. Det betyder, at han må sejle de allerstørste fragtskibe i hele verden, men det er ikke det, der trækker i ham.

”Jeg har det sådan, at uden traditioner og historie er vi ingenting. Det er en kulturarv, som vi giver folk indsigt i, når vi sejler med de traditionelle sejlskibe,” fortæller han.

Sikkerheden er i top

Foruden skipperen er der en fastansat styrmand. Sammen sørger de for både besætningens og gæsternes sikkerhed og tryghed. Det ligger der en del arbejde i.

Inden sejlsæsonen starter i maj kontrollerer Søfartsstyrelsen, at både skib, sikkerhedsudstyr, nødprocedurer og besætningens papirer er i orden.

Forinden har Martin Andersen gennemgået alt fra toppen af riggen til bunden af skroget for at sikre sig, at det er i orden.

Er der slidt tovværk eller dårligt træ, bliver det skiftet ud. Redningsflåder, redningsveste, nødblus, brandslukningsudstyr, medicinkiste og lignende skal efterses og evt. suppleres op. Desuden skal besætningen jævnligt på genopfriskningskurser i udvidet førstehjælp, hygiejne og sikkerhed.

”Og så øver vi vores sikkerhedsprocedurer en gang om måneden i hele sejlsæsonen,” siger skipperen.

Fokus på tryg og behagelig sejlads

Først og fremmest har Martin Andersen og resten af besætningen fokus på at give gæsterne en god oplevelse.

”Vi kigger på vindretningen og vindstyrken, og så tilrettelægger vi ruten og vælger den rette sejlføring, så det altid er behageligt at være om bord. Vejret er altid en bekymring for gæsterne, men uanset hvad bliver de altid positivt overraskede,” fortæller Martin.

Dertil kommer selve stemningen og hyggen om bord, hvor Martin gerne deler ud af sine historier fra verdenshavene og om Halmø.

”Halmø er over 100 år gammel. Det indgyder en kæmpe respekt. Det første, man mærker om bord, er, at skibet er organisk og lavet af hænder. Hun har en kæmpe historie bag sig, og det giver en særlig stemning, som jeg holder meget af,” fortæller han.

Når der laves og serveres mad om bord, er der altid et tredje besætningsmedlem med til at stå for forplejningen.

Mange års erfaring på store og små skibe

Martin er født ind i et liv for sejl, hvor han som barn deltog i kapsejladser med sine forældre. Han vidste bare, at han ville sejle hele livet.

Siden han blev skibsfører, har han været styrmand i fire år på skoleskibet Georg Stage. Han har også fundet tid til to års eventyr i Stillehavet og Asien som skipper på Troels Kløvedals sejlskib, Nordkaperen.

Nordkaperen er et forholdsvist lille sejlskib i modsætning til den tremastede bark, Kaskelot, som Martin også har arbejdet på i England. Det er verdens største sejlende træskib.

Martin bliver aldrig træt af at sejle. Når han holder fri fra Halmø tager han sig af sin egen lille hajkutter fra 1905.

”Jeg er heldigvis blevet dygtig og hurtig til vedligeholdelsesarbejdet,” griner Martin.

Halmø’s historie

Den over 100 år gamle skonnert Halmø er bygget af Rasmus Møller, der også stod bag mange af de smukke fyrskibe for den danske stat. Halmø løb af stablen i Faaborg den 9. april 1900.

Efter søsætningen sejlede Halmø som fragtskib og indenrigspaket. Under 2. verdenskrig deltog skibet i den dramatiske redning af de danske jøder til Sverige. Det foregik fra havnen i Gilleleje.

Læs mere om indretning og få flere fakta om Skonnerten Halmø.

Stor ombygning fra fragt til passagerer

I efterkrigstiden og frem til omkring 1970 sejlede Halmø i fast rutefart fra Nyhavn til Sæby for de københavnske bryggerier. Herefter blev hun lagt op i Sæby og begyndte at forfalde.

I 1974 forelskede bådebygger Freddy Jørgensen sig i hende på havnen i Sæby. Sammen med sin søn brugte Freddy Jørgensen de næste 11 år på at restaurere, ombygge og indrette Halmø som en klassisk yacht. Det oprindelige lastrum blev nænsomt restaureret og ombygget til sikker sejlads med gæster.

Damen med ny, hvid sejlgarderobe

I 2009 skiftede Halmø atter ejer, og der er siden udført en del arbejde på hende. Det er Halmøs faste besætning på to, der vedligeholder den gamle dame.

Da skibet i 2015 skulle have nye master, rig og bovspryd tog de selv ned i en skov på Sydfyn og udvalgte de helt rigtige Douglas grantræer til formålet.

J. Ring-Andersen Skibsværft i Svendborg høvlede træet, og besætningen lakerede og monterede selv master og hele riggen. Hidtil har Halmø sejlet med røde sejl, men den 5. august 2016 blev damen klædt i helt nye, hvide sejl.

Via dette link har du mulighed for at bevæge dig rundt på hele dækket og ned om læ og se salon, kahytter etc. Kig om bord

Ejer- og driftsforhold

K/S Halmø er i dag ejet af Stevns Shipping A/S, Halberg Investering A/S samt Copenhagen Admiral Hotel.

I det daglige drives skibet af skonnertrederiet, De Forenede Sejlskibe, som også har to andre skonnerter Lilla Dan og Mira i sin flåde. Alle tre skibe har kajplads foran Copenhagen Admiral Hotel tæt på Nyhavn.

[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website correctly. Update my browser now

×