Skonnerten Halmø

Skonnerten Halmø er en oplevelse for alle sanser

Skonnerten Halmø må sejle ud med i alt 42 gæster om bord eller 10 overnattende gæster i faste køjer i kahytter. Vi kan dække op til mellem 22-24 pers. i hendes salon under dæk, eller alle kan spise rundt omkring på dæk under den høje himmel. Der findes 2 toiletter med bad og kabys om bord. Langs kaj kan hun holde reception for max. 60 pers. af gangen – klar til en firmatur, en privat fest eller et togt.

Den over 100 år gamle dame bliver hvert år smukt vedligeholdt på et træskibsværft i Svendborg. Du kan selv tage et kig om bord på dækket og ned i salonen, kahytterne og kabyssen.

Halmø, der i dag sejler firmature, fremstår næsten så ungdommeligt, som da hun løb af stablen i Fåborg den 9. april 1900. Halmøs bygmester var Rasmus Møller. Han stod også bag mange af de smukke fyrskibe for den danske stat.

Efter søsætningen sejlede Halmø som fragtskib og indenrigspaket, ligesom skonnerten under 2. verdenskrig var med til at redde de danske jøder til Sverige.

12.000 arbejdstimer bag Halmøs smukke ydre

I 1974 forelskede bådebygger Freddy Jørgensen sig i Halmø. Sammen med sin søn brugte han de næste 11 år, i alt 12.000 arbejdstimer og uendeligt meget knofedt, på at restaurere, ombygge og indrette Halmø som en klassisk yacht.

Skonnerten fik nye master af udvalgte og lagrede lærketræer – og siden også nye egeplanker, nyt ror og en stålkøl.

Det oprindelige lastrum blev nænsomt restaureret og ombygget til en smuk salon med åben kabys, en 4-personers og tre 2-personers kahytter, bad og to toiletter.

Skonnerten Halmøs ejerskab og drift

I dag er Halmø én af Danmarks mest velholdte skonnerter, hvor den klassiske indretning anno 1900 er kombineret med moderne bekvemmeligheder.

Admiral Hotel er medejer af skibet, som har fast kajplads i Københavns Havn foran hotellet hele sejlsæsonen.

I det daglige drives skibet af skonnertrederiet, De Forenede Sejlskibe, som også har to andre træskibe Topsejl Skonnerten Lilla Dan og Skonnerten Mira i sin flåde.

Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website correctly. Update my browser now

×